poniedziałek, 27 lutego 2017

Jednorożce wykluwają się z jaj według surrealistycznej kolorowanki "Pop Manga" Camilli d'Errico

kolorowanka pop manga camilla d'errico

Przyznaję szczerze, że nie jestem wielką fanką mangi mimo mojego japonistycznego wykształcenia. Chyba z niej wyrosłam w pewnym momencie, choć w czasach studiów czytałam jej całkiem sporo zafascynowana kulturą japońską. Jakoś nie przemawiają do mnie te wielkie oczy na pół twarzy i okrągłe buzie. Jednak kolorowanka "Pop Manga" przyciągnęła moją uwagę swoją surrealistyczną naturą. Nie mogę powiedzieć, że wzbudziła mój zachwyt, ale ma w sobie coś niezwykłego i dlatego trafiła do mojej kolekcji.

Pełny tytuł kolorowanki jest dosyć długi i brzmi "Pop Manga Coloring Book. A surreal journey through a cute, curious, bizarre, and beautiful world". Sugeruje, że zabierze nas do surrealistycznego świata, który będzie uroczy, osobliwy, dziwny i piękny. Nie można też zaprzeczyć, że okładka doskonale wpasowuje się w ten opis. Na kropkowanej obwolucie mamy bowiem dziwną głowę oplecioną mackami, na której siedzi lisopodobny stwór, któremu z głowy wyrastają rogi również oplecione mackami. Surrealistyczne? Z pewnością może to być groteskowa zjawa se snu, a może jakiejś halucynacji ;-) Zaś pod obwolutą kryje się turkusowa okładka z rysunkiem dziewczyny. Na tylnym skrzydełku obwoluty znajdziemy też krótką notkę o autorce książki - Camillii d"Errico, która ma imponującą historię współpracy z wydawnictwami komiksowymi takimi jak Image Comics, Dark Horse Comics, wytwórnią Disneya czy pisarzem Neilem Gaimanem. Jest również autorką "Pop Mangi" i "Pop Paintings" - dwóch pozycji o rysowaniu. Polecam rzucić okiem na jej stronę. Możecie tu obejrzeć oryginalne prace, które częściowo zostały przeniesione na strony tej kolorowanki. Można się naprawdę zainspirować :-) Poniżej trzy wybrane pozycje autorki w oryginale.

Camilla d'Ericco

Szalenie przypadła mi też do gustu żyrafa, więc nie mogłam się oprzeć, by jej tu nie wrzucić :-)

Camilla d'Ericco

Kolorowanka "Pop Manga" jest standardowym kwadratem o wymiarach 25x25 cm. Po jej otworzeniu znajdziemy "gołą" stronę tytułową, a na jej odwrocie od razu ilustrację do pokolorowania i obok bardziej szczegółową stronę tytułową ozdobioną małymi obrazkami jednorożców wykluwających się z jaj. Wiedzieliście, że tak się rodzą? bo ja nie miałam pojęcia! :-D Dalej jest posłowie od autorki, która opowiada o tym jak w dzieciństwie lubiła łamać "artystyczne" zasady i zapewnia, że w tej kolorowance możemy kolorować, jak tylko nam się podoba :-) W sumie posłowie wraz ze stroną testową zajmuje aż 4 strony! Camilla przedstawia nam również małego stworka o imieniu Ayako (w tłumaczeniu dziecię kolorów), który czasami przewija się na stronach kolorowanki w formie komentatora. Dalej oczywiście są ilustracje do kolorowania. W sumie mamy tu 10 obrazków rozkładowych na dwie strony i 54 obrazki na jedną stronę. Książka jest mocno klejona i nie da się jej rozłożyć całkiem na płasko, więc kolorowanie rozkładówek będzie utrudnione.

Kreska, którą operuje Camilla przypomina mi bardziej szkic niż skończony rysunek. Jej pociągnięcia są niedbałe i jakby niewykończone. Same ilustracje można podzielić na głowy i postacie. Wiele twarzy nie ma tu oczu, a jak ma oczy, to często nie ma źrenic (creepy) i patrzy na nas pustym wzrokiem. Głowy nie mają szyi, albo mają np. macki zamiast kończyn. Syrenki w tej książce wcale nie są bajkowe do jakich przywykliśmy. Są raczej obślizgłe i dziwne. Pomiędzy tymi wszystkimi stworami i istotami przewijają się co jakiś czas strony z wzorem kwiatowym czy motylkowym, być może po to, by dać odpocząć odbiorcy kolorującemu tę książkę. Widzę tu też wyraźny fetysz autorki na punkcie nakryć głowy :-D Praktycznie każda postać ma na głowie jakieś dziwne kapeluszowate coś albo jakiegoś stwora stwora. Jednym wyrastają z głowy drzewa, innym rogi.

A tutaj mój wybór ilustracji z głowami:

kolorowanka pop manga camilla d'errico

kolorowanka pop manga camilla d'errico

kolorowanka pop manga camilla d'errico

kolorowanka pop manga camilla d'errico

kolorowanka pop manga camilla d'errico

I jeszcze kilka postaci:

kolorowanka pop manga camilla d'errico

kolorowanka pop manga camilla d'errico

kolorowanka pop manga camilla d'errico

kolorowanka pop manga camilla d'errico

kolorowanka pop manga camilla d'errico

kolorowanka pop manga camilla d'errico

kolorowanka pop manga camilla d'errico

kolorowanka pop manga camilla d'errico

Papier w "Pop Manga" jest bardzo dobrej jakości - gruby i gładki w kolorze białym. Nie testowałam w niej jeszcze żadnych kredek, ale z pewnością podzielę się tu swoją opinią, gdy tylko to zrobię. Myślę, że bez większych obaw można w niej poszaleć też na mokro.

Podsumowując "Pop Manga" to bardzo interesująca pozycja na rynku kolorowankowym. Jest niezwykła dzięki unikalnemu stylowi autorki. Oczywiście tak charakterystyczny styl niekoniecznie przypadnie do gustu każdemu. Przyznaję, że nie wszystkie ilustracje mi się podobają. Szczególnie w głowach jest kilka wyjątkowo dziwacznych jak na mój gust. Mimo to jest wiele innych, które z przyjemnością kiedyś pokoloruję. Całościowo ilekroć myślę o kolorach w "Pop Mandze" na myśl przychodzi mi guma balonowa, więc z pewnością użyje w niej wielu pastelowych kolorów :-)

Kolorowankę można kupić na Amzonie w cenie 9,48 GBP lub na Book Depository w cenie już z wliczoną przesyłką 57,48 PLN (oczywiście zmienna w zależności od kursu walut). W momencie, gdy tworzę ten wpis na Book Depository jest na nią obniżka 12%, więc to całkiem niezła okazja.

Chętnych do obejrzenia pełnej zawartości książki zapraszam jak zawsze na przegląd na moim kanale YouTube:



DANE KSIĄŻKI:
Pop Manga Coloring Book. A surreal journey through a cute, curious, bizarre, and beautiful world
Camilla d'Errico
Wydawnictwo Watson-Guptill Publications 2016
80 stron
25 x 25 cm
ISBN: 9780399578472 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz